Maak je marketing effectief doordat je ontdekt dat een heldere missie je focus geeft en leer hoe je dit in je organisatie kunt inbedden.
2024-09-05
Chris van Heyst
7 Minuten
Deze tekst is voor jou als jouw organisatie aan marketing doet of zou moeten doen, maar je bent ontevreden over de resultaten.
Je mist een heldere focus in je marketing. Je wilt weten wat je moet doen en zeker zijn dat wat je op dit moment doet de juiste prioriteit heeft.
Je wilt je marketing graag goed doen omdat je het belang ervan inziet, maar voor al je ideeën heb je minimaal een team nodig. Je mist tijd, kennis en middelen om de ideeën in je hoofd te verwezenlijken.
Tegelijkertijd geloof je wel echt in jouw product en snap je niet altijd waarom niet meer klanten je product kopen, omdat jij de kracht ervan inziet.
Je gelooft dat het leven van jouw klant beter zal worden als ze jouw product kopen, maar je klanten lijken jou niet altijd te begrijpen.
Wat je nodig hebt, is een kompas. Een kompas waaraan je op elk moment van de dag kunt zien of je op de goede koers zit. Of je de juiste keuzes maakt. Of je de juiste activiteiten doet.
Het idee van een kompas is dat het focus geeft. Je weet exact hoe je moet lopen en het geeft je de vrijheid om je eigen route te kiezen, zolang je in grote lijnen maar in de richting van het kompas loopt. Een beetje naar links of rechts is helemaal prima, want bijsturen is heel eenvoudig. Je kijkt naar het rode wijzertje en stelt je route bij!
Gelukkig bestaat er zoiets als een kompas! In een bedrijf is dat de missie en de visie. Met name de missie is heel geschikt om als kompas te gebruiken. Maar hoe werkt dat dan?
Een missie is de verandering die je wilt teweegbrengen in de wereld. Het is je bestaansrecht en je doel. Dit is waar je enthousiast van wordt.
De reden dat soldaten bereid zijn hun leven te geven voor hun land, is omdat ze op een missie zijn waar ze voor 100% in geloven en waar ze samen voor gaan. "We’re on a mission!"
Een missie om de vrede en veiligheid in een land terug te brengen, een missie om te vechten voor normen en waarden, een missie om je gezin te beschermen. In het leger staat de missie voorop. Dat is hun doel, en daar gaan ze met zijn allen voor, koste wat kost.
Dezezelfde focus kun je in jouw bedrijf invoeren door de missie centraal te stellen. Geen document dat je ooit verplicht hebt moeten schrijven omdat het erbij hoorde, maar een levend kompas waar je elke dag naar kijkt en dat je richting geeft in alle aspecten van je bedrijf!
Klinkt allemaal mooi natuurlijk, maar waarom zou dat focus geven? Wat hebben die twee met elkaar te maken? Je missie heeft heel veel te maken met de ‘waarom’ van je bedrijf. Waarom besta je? Je bestaansrecht, zoals ik het hiervoor noemde.
Als je niet elke dag herinnerd wordt aan waarom je bestaat, en deze reden naar de achtergrond verschuift, verzand je in een takenlijst. Je agenda begint je dag te bepalen, zaken vragen je aandacht, je blust brandjes, je lost problemen op, er komen nieuwe problemen bij, maar je verliest je focus.
De diepere reden van het bestaan van je bedrijf raakt uit het oog verloren, en de waan van de dag neemt het over. Heel herkenbaar, daar hebben we allemaal last van. Om de focus te blijven behouden, moet je missie daarom centraal staan.
Hoe doe je dit?
De eerste stap is om je missie zo te formuleren dat je er enthousiast van wordt. Zoek die woorden erbij die maken dat je warm van binnen wordt, dat je erin gelooft en dat je zin krijgt om ervoor te gaan!
Daarom zijn sommige missiestatements van bedrijven bijna poëtisch. Hieronder een aantal voorbeelden van missiestatements van grote bedrijven:
TED: Spread ideas!
Google: To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Starbucks: To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup, and one neighborhood at a time.
Casper: To awaken the potential of a well-rested world.
Nike: To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.
Sony: To fill the world with emotion, through the power of creativity.
Het zijn eenvoudig te begrijpen, korte maar krachtige zinnen die duidelijk aangeven waar ze voor gaan. Het zorgt er vooral voor dat hun medewerkers enthousiast worden, gemotiveerd zijn en precies weten wat ze moeten doen!
Stel jezelf de vraag: de actie die ik ga doen, doe ik die omdat het op mijn takenlijst staat, of helpt het direct of indirect bij het verwezenlijken van mijn missie?
Het doel van deze oefening is niet om al je werkzaamheden om te gooien. Vaak klopt het wel wat je doet, alleen doe je het onbewust.
Het doel van deze oefening is om helder te krijgen waarom de actie die je nu doet bijdraagt aan jouw missie. Als je dat helder hebt, kun je de actie met meer zekerheid, meer focus en meer energie uitvoeren, en brengt het je een stap dichter bij jouw doel!
Wat kun je nu concreet doen om dit missiestatement levend te houden binnen je organisatie?
Hier kun je zelf creatief in worden, maar om je op wat ideeën te brengen, heb ik hier een lijstje met opties. Kies degene uit die je aanspreken, bedenk er zelf nog een paar, en voer ze in!
Wordt missiegedreven en krijg een hernieuwde focus! Ga meer genieten van je werk doordat je gaat voelen hoe elke stap je dichter bij je uiteindelijke doel brengt!
Lijst met ideeën:
Zou je graag hulp willen bij het formuleren en implementeren van een sterk missiestatement? In onze training werken we interactief toe naar het formuleren van een missiestatement dat past bij jouw bedrijf, jouw klant en jouw wensen. Bel ons gerust op of stuur een bericht!
Ik herinner me nog de eerste keer dat ik een psychologieboek opensloeg. Met grote ogen en een kloppend hart las ik elke regel met verwondering. Het voelde alsof de wereld voor me openging en ik goud in handen had! Dit was het begin van mijn fascinatie voor de vraag: waarom doen mensen wat ze doen? Ik ontdekte dat bijna iedereen impact wil maken en een betekenisvol leven wil leiden, wat bereikt kan worden door dienstbaarheid aan anderen. Tot mijn verrassing zag ik dat dit in het bedrijfsleven niet anders is. Succesvolle organisaties zijn klantgericht en werken vanuit een duidelijke missie. Voor mij betekent succes niet snel geld verdienen, maar blijvend groeien en een positieve impact op de wereld maken. Het is mijn passie om te onderzoeken hoe bedrijven dit in de praktijk kunnen toepassen.
Ontdek hoe klantgericht zijn, jou naar het volgende niveau brengt!