Krijg meer klanten, doordat je leert hoe je jouw bedrijf klantgericht maakt. Je leert hoe je jouw klant optimaal kan helpen door hem zo goed mogelijk te leren kennen.
2024-09-05
Chris van Heyst
6 Minuten
Wij geloven dat succes alleen komt als je een bepaalde mate van klantgericht wordt.
β
We geloven dat klantgericht zijn je naast succes ook voldoening gaat geven.
β
En dat het je bedrijf gezonder maakt.
Je team hechter.
Je marketing meer gefocust.
Je klanten tevredener.
β
Dat zijn nogal wat statements, dat realiseer ik me.
β
In dit artikel wil ik je vooral uitleggen hoe groeien in klantgericht zijn je meer klanten gaat opleveren. Als je dat begrijpt kun je misschien ook wat beter begrijpen waarom de rest dan misschien ook wel waar is.
β
Maar eerst moet ik het volgende uitleggen:
β
β
Er zijn maar weinig bedrijven die als je ze vraagt of ze klantgericht zijn, dit met βneeβ zullen beantwoorden. Maar als je het aan hun klanten zou vragen, kan je zomaar een ander antwoord krijgen.
β
Om te begrijpen waarom dit is kijken we naar de definitie van klantgericht. Dan weten we wat beter waar we het over hebben.
β
De meeste mensen vinden dat klantgericht betekend: vriendelijk zijn tegen je klanten.
β
De officiΓ«le definitie is toch een beetje anders:
β
Klantgerichtheid is de mate waarin iemand in staat is om het belang van de klant te achterhalen en daarnaar te handelen.
β
Dit is al meteen een stuk complexer dan alleen vriendelijk zijn! In dit artikel kijken we naar:
β
β
β
Voor we gaan uitleggen hoe je achter het belang van de klant komt, wil ik eerst kort uitleggen waarom dit voor elk bedrijf belangrijk is.
β
Als we de cijfers er even bij pakken zien we namelijk dat mond-tot-mond reclame verantwoordelijk is voor 20 tot 50 procent van alle aankoopbeslissingen!
β
Dat betekent dus dat jouw bestaande klanten verantwoordelijk zijn voor maar liefst 20 tot 50 procent van jouw nieuwe klanten! Dat is nogal een groot percentage.
β
Welke klant zou sneller zijn vrienden overtuigen jouw product te kopen, een klant die tevreden is of een klant die fan is?!
β
Op kantoor hoef je niet te vragen welke voetbalclub mensen supporten. De mensen die echt fan zijn van een voetbalclub stralen dat uit, daar kom je snel genoeg achter.
β
De vraag is dus hoe we van jouw klanten fans maken. Want zodra jouw klanten fans worden wordt de mond-tot-mond reclame pas echt effectief!
β
Van klanten maak je fans doordat je op een diep, ik zou bijna zeggen fundamenteel niveau aansluit op hun verhaal.
β
Nu gaan we de diepte induiken. We gaan ontdekken hoe de psychologie van klanten werkt.
β
β
De eerste vraag die je jezelf stelt is, welk probleem los ik voor mijn klant op. Als fietsenmaker los je het probleem op dat een klant geen fiets heeft. Geen hogere wiskunde.
β
De vervolgvraag die je stelt is, waarom is dit voor mijn klant een probleem? En nu wordt het interessant. Want hierin kun je een hele lange weg afleggen, die zou er als volgt uit kunnen zien.
β
β
Oke, een hele route, met heel veel verschillende antwoorden. We pakken er een aantal themaβs uit die de klant belangrijk vindt.
β
Gezondheid. Gezin. Verantwoordelijkheid.
β
Een fietsenmaker heeft heel veel soorten klanten, maar als dit zijn enige klant was, moet hij zich realiseren dat hij niet alleen fietsen verkoopt.
β
Hij verkoopt een middel om de waarden gezondheid, gezin en verantwoordelijkheid centraal te stellen in het leven van zijn klant.
β
Wauw. En hij maar denken dat hij alleen maar fietsen verkoopt.
β
Het verlangen van de klant is niet om te fietsen. Het verlangen is om gezond te blijven. Om goed voor zijn gezin te zorgen. Om een verantwoordelijke vader te zijn. En de fiets is gewoon 1 van de middelen die hem hierin helpen.
β
Maar je snapt wel, dat als je nu een reclame maakt over een goede vader die met plezier op zijn fiets naar zijn werk gaat en daarna thuiskomt en vrolijk met zijn kinderen kan zijn, de reclame bij deze specifieke klant een schot in de roos is. Die voelt zich begrepen.
β
Als je ontdekt hoe je op deze diepere wezenlijke manier aansluit bij het verhaal van jouw klant gebeurt er iets bijzonders.
β
Niet alleen ga je de klant beter helpen, omdat je hem beter begrijpt, je gaat ook beter met hem communiceren, waardoor hij zich ook beter begrepen voelt!
β
En dit is waar klanten veranderen in fans. Waar ze veranderen van tevreden naar enthousiast. Omdat je op een fundamenteel niveau aansluit bij het verhaal dat zij belangrijk vinden.
β
β
Welke concrete stappen kun je nu zetten om dit toe te passen in je bedrijf? Zodat dit je nieuwe klanten gaat opleveren?
β
Stap 1. Leer je klant kennen
β
De eerste stap is uiteraard om je klanten beter te leren kennen. Ontdek welke waarden belangrijk voor ze zijn. Met welke vragen ze rondlopen. Welke diepere behoefte er schuilt achter de vraag die ze stellen.
β
Het grappige is dat je de antwoorden op deze vragen vaak al wel weet. Je kent je klanten ten slotte. De moeilijkheid zit hem dan ook niet in het leren kennen van de klant, maar in het zoeken naar de juiste woorden.
β
Stap 2 Vind de juiste woorden
β
Zoek de woorden die kloppen bij wat je denkt. Dit kan een intensief klusje zijn. Hier moet je soms echt even graven. Het helpt om te schrijven.
β
Schrijf ongeveer op wat je denkt dat het is en laat het een nachtje rusten. Kijk er dan nog eens naar en verbeter je tekst. Ga hiermee door tot je tevreden bent.
β
Je zult merken dat de ideeΓ«n in je hoofd langzaam rijpen tot de juiste woorden op hun plek vallen. Neem hier dus echt je tijd voor.
β
Stap 3. Zenden
β
Nu je boodschap helder is kun je deze vertalen naar de klant. Praat erover in je pitch. Praat erover op je website. Praat erover aan de telefoon.
β
Hoe vaker je met de klant op verschillende plekken praat over zijn behoeften, dromen, frustraties, wensen etc., hoe beter je erin wordt om de klant te laten merken dat je hem begrijpt.
β
β
Klantgerichtheid is de mate waarin je in staat bent om je klant te kennen en daarnaar te handelen.
β
Jouw klant zijn diepere behoeften kennen en hierover spreken maakt van jouw klanten echte fans.
β
20 tot 50 procent van alle aankoopbeslissingen komt door mond-tot-mond reclame.
β
Wil je hulp bij het verwoorden en zoeken naar deze diepere behoeften van de klant, vond je dit interessant en zou je meer willen leren over de psychologie van ondernemen, wil je hulp hoe je deze principes in je bedrijf kan invoeren? Neem contact met ons op!
β
Ik herinner me nog de eerste keer dat ik een psychologieboek opensloeg. Met grote ogen en een kloppend hart las ik elke regel met verwondering. Het voelde alsof de wereld voor me openging en ik goud in handen had! Dit was het begin van mijn fascinatie voor de vraag: waarom doen mensen wat ze doen? Ik ontdekte dat bijna iedereen impact wil maken en een betekenisvol leven wil leiden, wat bereikt kan worden door dienstbaarheid aan anderen. Tot mijn verrassing zag ik dat dit in het bedrijfsleven niet anders is. Succesvolle organisaties zijn klantgericht en werken vanuit een duidelijke missie. Voor mij betekent succes niet snel geld verdienen, maar blijvend groeien en een positieve impact op de wereld maken. Het is mijn passie om te onderzoeken hoe bedrijven dit in de praktijk kunnen toepassen.
Ontdek hoe klantgericht zijn, jou naar het volgende niveau brengt!